Hva er digital markedsføring og søkemotoroptimalisering?

Digital markedsføring er et begrep som har eksistert i ganske lang tid, men som har ikke vært særlig definert. Det omfatter ting som bannerannonsering, søkemotoroptimalisering (SEO) og betaling per klikk – Likevel er dette for smalt. E-post, RSS, blogging, podcasts, videoer, og meldinger direkte på skjermen inngår også i begrepet digital markedsføring.

Hva digital markedsføring ikke er

Først, kan vi finne ut av hva digital markedsføring ikke er. Det inneholder ikke tradisjonelle former for markedsføring som radio, TV, oppslagstavler. Det som er forskjellen her, er at de mer tradisjonelle formene for markedsføring ikke gir deg en umiddelbar tilbakemelding på om det fungerer. Ja, noen kan svare på en direkte oppfordring til handling i et av disse mediene, men eksakte tall? – det blir bare ren gjetning. Seerstatistikker og data kan innsamles for medium som for eksempel TV, men de innsamles lenge etter at reklamen er sent og gir fremdeles bare et overslag. I digital markedsføring får du resultatene med en gang.

Hjertet i digital markedsføring

Selve hjertet til digital markedsføring er internett, som er blitt både et viktig verktøy for kommunikasjon og et svært kraftig medium for markedsføring, de siste årene. Internett gir et hav av muligheter for å nå ut til eksisterende og potensielle kunder. Det kan være alt fra e-post reklame til bannerannonser og betalte klikk på søkeord som er relevante for produktet eller tjenesten din.

Fordi det er digitalt alt foregår, kan du, ved hjelp av de riktige verktøyene, i sanntid se resultatene på hvordan kampanjen fungerer, for eksempel hva som blir sett på, hvor ofte, hvor lenge, og andre parametere som kan være relevante handlinger som innkjøp og respons på prissetting.

Hva er det da?

Digital Markedsføring er handlinger for å fremme produkter og tjenester ved hjelp av databasedrevne elektroniske distribusjonskanaler, for å nå forbrukere på en tidsriktig, relevant, personlig og kostnadseffektiv måte.

Bredbånd, Wifi, og smarttelefoner har forandret hele markedsførings-landskapet. Nettbruken øker med -minst – 10% hvert år! Da er det ikke så rart at milliarder av kroner, som før ble brukt på tradisjonelle kanaler, nå blir brukt på digital markedsføring. Og dette vil bare fortsette å øke!

Se fremover

Internettet som vi kjenner det i dag er helt nytt. Hvordan fremtiden vil se ut er det, naturlig nok, ingen som vet, men vi kan være ganske sikre på at det bare blir bedre, mer effektivt og mer tilgjengelig. Det er helt opplagt at en bedrift som ønsker å «henge med i svingen», være oppdatert og fremstå som innovativ og forstår sitt eget marked, er nødt til å ha en strategi for digital markedsføring.

Hvis du ikke allerede har startet, må du bygge en database over kunder eller potensielle kunder og finne ut av hvordan du vil nå ut til dem. Du kan gjøre dette gjennom en lage strategi for hvordan bedriften din skal komme i gang, og deretter bruke denne for å markedsføre produkter og tjenester.

Sørg for at du drar full nytte av potensialet digital markedsføring gir deg – og se at inntektene stiger.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *