
Profilering og markedsføring for små bedrifter trenger ikke å være vanskelig
Innlegget er sponset
Små lokale bedrifter har sjelden mulighet å bruke store summer på profilering og markedsføring, samtidig som denne delen av driften kommer i tillegg til andre kjerneoppgaver. Imidlertid trenger ikke grunnleggende profilering være vanskelig, det er mulig å komme langt med enkle midler.
Skape kjennskap og oppmerksomhet
For en nystartet bedrift er det ofte kjennskap som kan være en utfordring, det vil si helt enkelt å få fremtidige kunder å vurdere selskapets produkter eller tjenester. Digital markedsføring er viktig i de aller fleste bransjer, men det finnes begrensninger for hva som er mulig å få til på nett.
I et gatemiljø vil fysisk profilering, med for eksempel skilt, foliering og plakatrammer, være helt avgjørende. Husk på at du bare har noen sekunder tilgjengelig når du skal fange oppmerksomheten til noen som går forbi lokalet ditt.
Kommunisere verdiforslag og tilbud
Hvis du først har fått oppmerksomheten til en mulig fremtidig kunde, er det viktig å kommunisere selskapets verdiforslag på en enkel og tydelig måte. Det gjelder innenfor de aller fleste bransjer, og særlig hvis du tilbyr produkter og tjenester som ikke er selvforklarende. Et godt eksempel er en kafe med salg av ulike håndverksprodukter, kaffebønner og lignende. I et slikt scenario er det svært viktig å kommunisere at virksomheten ikke bare serverer mat og drikke, men at det også er mulig å kjøpe med seg produkter.
Tilbud og kampanjer er også relevant for de aller fleste bedrifter. Selv om forskjellige bransjer er tilbudsdrevet i ulik grad, vil det nesten alltid være mulig å kommunisere et helt konkret tilbud til kundene sine – både for å skape salg og helt enkelt få kunder inn gjennom døren. Det trenger ikke å være kompliserte budskap, heller omvendt. Det enkle er ofte det beste, det gjelder også profilering og markedsføring for små og mellomstore bedrifter. Med enkle tiltak og tydelig kommunikasjon kan du skape gode resultater.